-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

لطفاً آيه آخر سوره مبارك رعد را توضيح دهيد.

خداوند متعال در آيه 43، سوره رعد به بهانه تراشي كافران اشاره ميكند و ميفرمايد: اين كافران ميگويند تو پيامبر نيستي ]در پاسخ آنها[ بگو كافي است كه خداوند و كساني كه علم كتاب ]و آگاهي بر قرآن[ نزد آنهاست گواه ]من[ باشند.

من عنده علم الكتاب شخصي است كه شاهد بر حقانيت پيامبر اكرممعرفي شده است: قُلْ كَفَيَ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَـَبِ. (رعد، 43) بدون شك، چنين كسي كه شهادت او قرين شهادت خداي متعال قرار داده شده و داشتن علم الكتاب او را شايستة چنين شهادتي كرده، داراي مقامي بس ارجمند است. در آية ديگري نيز به اين شاهد اشاره كرده و او را تالي تِلو رسول خدا9 شمرده است: أَفَمَن كَانَ عَلَيَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ ...; (هود، 17) آيا آن كس كه دليل آشكاري از پروردگار خويش دارد و به دنبال او، شاهدي از سوي او ميباشد .... كلمه منه دلالت دارد بر اينكه شاهد از خاندان رسول خدا9 و اهل بيت او: است و روايات متعددي از طريق شيعه و اهل سنت نقل شده كه منظور از اين شاهد، علي بن ابيطالباست; از جمله: ابن مغازلي شافعي از عبدالله بن عطأ روايت كرده كه گفت: روزي در حضور امام باقر7 بودم كه فرزند عبدالله بن سلام (يكي از علماي اهل كتاب كه در زمان رسول خدا9 اسلام آورد) عبور كرد، از آن حضرت پرسيدم: آيا منظور از من عنده علم الكتاب پدر اين شخص است؟ فرمود: نه، بلكه منظور حضرت علي بن ابيطالباست كه آيه يتلوه شاهد منه و إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ ... (مائده، 55) نيز در شأن او نازل شده است و نيز چندين روايت از طريق فريقين نقل شده كه منظور از شاهد در سوره هود، علي بن ابيطالبميباشد.(ر.ك: غاية المرام، ص 359ـ361، چاپ قديم.) و همين معنا از ثعلبي به دو طريق روايت شده است.(ر.ك: البرهان في تفسير القرآن، سيد هاشم بحراني;، ج 4، ص 303 و 304، به نقل از المناقب، ج 2، ص 29.) و با توجه به ويژگي ياد شده منه روشن ميشود كه مصداق آن جز حضرت عليكسي نبوده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.